torsdag 25 mars 2010

AUGUSTI!

Hejhej. Klockan är kvart över tolv och i brist på trötthet (när FAN ska mitt jetlag släppa, detta är inte okej?) sitter jag och pillar med alla miljoners bilder från resan. Är färdig med augusti nu, det tycker jag vi firar med en liten sammanfattning av våra första, stapplande steg som backpackers på andra sidan jorden, ja ja! Typ såhär var det:


Den sjunde augusti träffas vi alla fem på Arlanda, efter att jag, Lisa och Jenny hittat varandra på Sturup och lämnat våra seperationsångestfyllda (min, iallafall) mammor, krängt på oss våra tjugo kilos-ryggsäckar och klarat av första etappen på vår nästan 24 timmar långa resa till Sydney. Mellanlandar i Bangkok och lyckas tappa bort oss ganska rejält (vi var vid rätt gate men på fel våning, woopsiedoopsie! Jäkla ologiska flygplats), hittar tillslut rätt och tre X-men filmer senare (fråga mig inte) är vi helt plötsligt framme!


Första hostelet vi bor på är ett flashigt YHA som Work&Travel fixar gratis åt oss i några dagar, göttkött. Precis bredvid (bokstavligt talat) ligger Sydneys mest populära backpackerklubb, Scubar! Score tänker vi, går ut och blir askalas på strawberrybeer och gratis drinkar som Lisa vinner i nån slags tävling (krabbrace?). Ja, och på den vägen är det, typ.


Vi stannar i Sydney i ungefär en vecka första omgången (tror jag kom tillbaka dit fyra gånger under hela resan, underbara stad!), ser alla turisiga saker på samma dag, flyttar till Kings Cross och stannar i ungefär tre timmar innan mina kära reskamrater tycker att folk röker på för mycket (vi kom tillbaka dit också några månader senare, då hade dom minsann inga problem med det längre, jag undrar jag vad som hände? Hehe), och går ut och klubbar några kvällar med allehanda pojkar från hostelet, kuljul!


Sen tycker vi att det var lite väl kallt nere i Sydney (typ tjugo grader i och för sig, men hallå, jag hade väl ändå köpt 30+ solskyddsfaktor av en anledning?) så vi flyger upp längs östkusten till Airlie Beach för att åka på en tre dagars segling och snorkeltur till Whitsundaysöarna. Sjukt fint! Snorklar runt Barriärrevet och cruisar runt till olika öar, Lisa och jag blir lite kära i flintiskaptenen på båten och alla blir mer eller mindre sjösjuka utom jag (winner!). Stannar i Airlie Beach i några dagar efter det, ligger på stranden och super ner oss litegrann, varför inte liksom? Jo men precis.


Därifrån ska vi ta oss till Brisbane för att söka jobb och sådär tänkte vi (gick jättebra, verkligen), nattbuss låter som en bra idé men hoppsan hejsan, vi råkar nästan dö. Eller ja, kanske inte riktigt, men vi hade kunnat! Vaknar mitt i natten av att bussen skakar, väskor och folk flyger runt och jag tänker typ: "Oj, nu dör jag. I Australien. Hoppas nån ringer mamma.". Men det gjorde jag inte och efter lite omplåstring och byte av bussar är vi tillslut framme i Brisbane. Checkar in på äckligaste hostelet någonsin (Bunk i Fortitude Valley) och träffar en partypepp engelsman som drar med oss ut på dumheter. Vi upptäcker goon (billigt, äckligt lådvin) och våra liv skulle aldrig mer blir detsamma, och ja, någonstans där tar augusti slut! Snart kommer september, stay tuned lovers! Godnatt.

1 kommentar:

Jessica sa...

Spännande, kan knappt bärga mig till att höra hela historien :D