söndag 4 april 2010

SEPTEMBER!

Okaaaj, då kör vi månad två dårå! Börjar med att vår lilla fivesome splittras upp lite och vi lämnar varandra vind för våg för att åka och testa livet på landet på olika håll ett tag. Zandra åker till en hästgård i Noosa, Jenny och Jessica till nåt ställe där dom hade får som åt apelsinskal (kanske är helt normalt, jag vet inte så mycket om får?) och jag och Lisa tar tåget till Mount Tamborine där vi tillslut hamnar på en grönsaksfarm på 500 meters höjd hos Geoff och Bev Buckley.

Där rensar vi lite ogräs och plockar lite sockerärtor och sånt dära några timmar varje morgon, sen äter vi extremt god, hemlagad vegetarisk mat, sover i världens mjukaste sängar och tittar på Simpsons med Brian, en 28-åring irländare som skulle stanna på gården i tre månader för att få sitt andra års-visum. När han fick reda på att jag hade en ipodladdare höll han på att dö lite av lycka, "Oh thank God, I've had to listening to this fucking radioshit for a month!".


Efter två veckor på Mount Tamborine känns civilisationen i Brisbane som ett ganska aktuellt alternativ, så vi åker tillbaka och går på vattenmelonsfest hos Fabian, en tysk kille vi bodde med innan vi åkte. Han vill helst skära upp vattenmelonen (som dom hade fyllt med vodka, naturligtvis) typ klockan sju, det händer som tur är inte förren några timmar senare, och jag hamnar i ett ganska underhållande samtal med en australiensare om personligheter och förhållanden och livet i allmänhet. Kul kväll! Sen stuffar vi runt på invigningskvällen av Brisbane Festival (lite flashigare än Kristianstaddagarna, I must say) och hittar äntligen lite kängurus på Stradbroke Island (hur lång tid ska det behöva ta när man är i Australien egentligen? Tja, en månad, tydligen). Lisas pojkvän Peter kommer ner och hälsar på i några veckor, vi åker till Lone Pine och hittar ännu fler kängurus och koalor och andra roligheter, och en dag vaknar vi och tror att tror att det är judgement day allra minst. Det visar sig att det är någon slags duststorm som alla locals var helt till sig i trosorna över. "This hasn't happened for over 30 years!!", nähä, men vi ville kanske sola? Pfft.


Efter en ganska katastrofal (för min del iallafall, fyfan) sista kväll i Brisbane, är vi äntligen samlade allihopa igen. Tar en Greyhoundbuss upp till Harvey Bay och åker därifrån vidare till Fraser Island, världens största sand-ö, sug på den! Extremt fint, jag gick runt och hade lite Pippi Långstrump i Söderhavet-känsla mest hela tiden. Vi och tre engelsmän (och kvinnor) kör runt i en fyrhjulsdriven jeep, badar i sjöarna på ön (havet var tydligen fullt av hajar, själv såg jag inte en jävla haj på hela resan, vafan liksom?) och myser runt lägereldar på stranden om kvällarna, sweet!


Veckan innan vi åker till Fraser får jag ett litet uttråkat moment och bokar tid på Wild at Heart Tattoos i Brisbane, och den 30:e smäller jag dit min lilla svala! Så sjukt nöjd och knappt ledsen alls att jag inte får bada på två veckor. Blev exakt som jag ville ha den och en rätt härlig början på en halvsleeve på höger överarm, jatack. Nu behöver jag bara råna en pensionär eller nåt för att finansiera resten. Hrmf.


Sen har vi ytterligare några dagar tillsammans i Brisbane innan Lisafisa åker till Nya Zeeland för att jobba, och vi andra fortsätter ner längs med östkusten för kommande äventyr, men hinner iallafall fira den gamla tantans 22-årsdag med pizza, öl och ett litet strippklubbsbesök, hipphurra! Ja, och ungefär det där var september, y'all!

Inga kommentarer: