lördag 16 april 2011

TYCKER JAG TRALALA

Som en hyfsat flitig användare av det sociala närverket facebook [fejsbuck] har jag, liksom de flesta andra medborgare i detta vårt digitala samhälle, på senare tid lagt märke till ett nytt fenomen i internetsfären. Ett fenomen som förvandlar vuxna (nåja) människor till fnissiga elvaåringar och som i princip går ut på att förlöjliga sina nära och kära så ofta man kan (åh, du underbara tiotalsvärld).

Jag pratar naturligtvis om fenomenet facerape, eller ansiktvåldtäkt om man vill vara sån (visst låter det liiiite äckligare på svenska?). Var och varannan dag möter man statusuppdateringar av varierande rolighetsgrad från intet ont anande vänner vars facebookkonton blivit kapade av någon, förhoppningsvis någon personen känner, lustigkurre som deklararar att "X har spytt på bussen""X har runkat hela dagen och är nu jättetrött i armen" eller "X luktar bajs". Kul, tycker kanske vissa. Jättekonstigt tycker jag och undrar stilla hur vi hamnade här?

Jag är inte helt säker på vad denna nya utveckling beror på, eller ens om den är särskilt ny. Vad gjorde folk innan facebook? Och vad gjorde man innan iPhones och smartphones och allt vad det är som gör det så mycket lättare att utföra sina små pranks på någon som är så dum att den lämnar sin inloggade mobiltelefon bland en grupp fulla kompisar på en fest när den går på toa?

Facerapes är ett väldigt talande exempel på hur Sverige 2011 ser ut. Det är väl det och Big Brother. Lite deppigt sådär.

Inga kommentarer: